Els diputats del Grup parlamentari remarquen que la pandèmia ha evidenciat la necessitat d’un estat independent, per poder gestionar tots els recursos, davant d’un govern espanyol que no dona resposta a les necessitats de la ciutadania
Junts per Catalunya ha denunciat l’infrafinançament del món local per part del govern espanyol i ha reclamat més recursos i capacitat de gestió per poder fer front a la pandèmia, en una moció presentada al ple del Parlament aquest dijous. El text de Junts per Catalunya, que ha aprovat la Cambra, també insta el Govern a exigir a l’estat espanyol que els ajuntaments puguin fer ús dels romanents, una demanda que món local ha reiterat des de l’inici de la pandèmia. La diputada de Junts per Catalunya, Marta Madrenas, ha remarcat la importància de la tasca que estan realitzant els ajuntaments com a primera institució que dona resposta a les necessitats de la societat. Per això, ha denunciat que l’estat espanyol estigui incomplint econòmicament amb Catalunya i que el món local, de retruc, se’n vegi afectat. En aquesta línia, Madrenas ha reiterat l’estat espanyol no ho està complint aplicant mesures com “l’ajornament d’impostos, la reducció de quotes d’autònoms o pagar els ERTO”. “Demanem un reconeixement de la tasca del món local i del dèficit de finançament que aplica l’estat espanyol amb els municipis”, ha dit finalment.
Tots els diputats que han intervingut en el ple han coincidit en l’anàlisi: la falta de recursos per fer front a la Covid-19 i l’esforç del Govern per activar els recursos de què disposa per posar-los a disposició dels sectors a través d’ajuts directes per pal·liar-ne els efectes. Pels diputats, la pandèmia ha evidenciat la necessitat d’un estat independent, per poder gestionar tots els recursos, davant d’un govern espanyol que no dona resposta a les necessitats de la ciutadania. La portaveu del Grup parlamentari, Gemma Geis, ha apuntat que els ciutadans “ens demanen mesures i ajudes d’estat, ajudes directes, ajudes als autònoms eficaces, i és el govern espanyol qui té les competències reals”. “El que està veient la ciutadania a Catalunya és que el sistema autonòmic està esgotat, els ciutadans de Catalunya demanen ajudes d’estat, i els sistema autonòmic no dona resposta”, ha reblat finalment.
▶️ Els ciutadans demanen mesures i ajudes d’estat, ajudes directes, ajudes als autònoms eficaces, i és el govern espanyol qui té les competències reals. El sistema autonòmic està esgotat, els ciutadans de Catalunya demanen ajudes d’estat. pic.twitter.com/iQh6QbfTIo
— Gemma Geis i Carreras 🎗 (@GemmaGeis) November 19, 2020
Energies renovables com a oportunitats per al territori
El diputat de Junts per Catalunya Pep Puig ha destacat els beneficis que comporta l’aprofitament d’energia solar i eòlica al conjunt de territori, però ha assenyalat un problema d’acceptabilitat social de les tecnologies que es fan servir per captar aquesta energia. “La transició energètica només serà una realitat si compta amb la complicitat de tota la societat”, ha dit i ha seguit afirmant que “per fer la transició energètica cap al 100% renovable hem de ser capaços de crear les condicions perquè les instal·lacions necessàries siguin acceptables per tota la població”.
https://twitter.com/JuntsxCatParl/status/1329464287795011592
Les biblioteques, espais a protegir
En una interpel·lació a la consellera de Cultura, el diputat Francesc Ten ha posat en valor el paper de les biblioteques com a eina bàsica i imprescindible que el ciutadà necessita per formar-se, per avançar en la cultura de la lectura i aprendre i sentir-se interpel·lats per l’art i les lletres. Per això ha demanat al Govern que “durant aquesta segona onada, la lluita per la cultura sigui la lluita per la reactivació, per no perdre la professionalitat en el sector, i reprendre també la musculació econòmica del sector. No podem permetre que s’engruni”.
Barcelona, 19 de novembre de 2020